Wednesday, January 16, 2013

istanbul aku datang-ed

ingin ku kongsi about istanbul, turkey...


memula harga tiket - one way ticket (MAS) economy class - RM1500 (standard kot)
kalau budget kekonon nak jadi backpacker la kan...
sewa motel/asrama.. time aku pergi tu aku sewa kat yakamuz guest house...about Euro 12 untuk satu malam...kira agak murah la berbanding hotel kan..kata bajet.. Euro 12 bersamaan dengan RM48...okey la selesa..la..asrama, katil 2 tingkat..tak campur lelaki dan perempuan...kata traveller kan...heheh..pastu...kalau nak sight seeing satu istanbul belah asia dan europe...boleh naik bas hop on hop off...tambang dalam Euro 15...duration masa...24 hours...contohnye kalau first day naik bas kul 10.00 pagi....sampai 10.00 pagi keesokkan harinye...gitu la rasanye...tapi time aku pergi hari tu..tak amik pun pakej sight seeing..sehari je pun....niat nak gi istanbul...nak nengok masjid biru tue je...hahaha...

tapi..sehari tak cukup kot..kalau betul2 nak explore istanbul.  turkey nie banyak tempat menarik..tapi jejauh antara satu sama lain..paling2 seminggu kena explore...

currency nye lira dan kurus...gemuk tak de...hehe...lira nie lebih kurang dalam RM3 ingit duit kita...mahal jugak kan...ari tue aku amik tram dari airport ke masjid biru nie ada la kena dalam 6 lira...emmmm......berkorban apa saja...hehe..

yang sempat aku lawat kat istanbul nie...Masjid Biru, Pastu aya sofea, grand bazzar...rasanye tu je kot...sebab kejar masa...sampai pun dah tengahari kan...amik gambo aje lah...tempat wajib aya sofea dan masjid biru...

tapi paling memorable bila nengok sunset dekat atas bumbung restoran the 7 seas... padahal order hot chocolate je pun...hehe...semata-mata nak nengok sun set...sib baik tokey kedai tak marah...

 

No comments:

Post a Comment